Civilna iniciativa Občanom in okolju prijazna železnica
Ministrstvo za naravne vire in prostor je po skoraj letu dni konec junija javno objavilo stališča Državne projektne skupine do pripomb in predlogov, ki jih je zainteresirana javnosti dala tekom javne razgrnitve na predlog Državnega prostorskega načrta za nadgradnjo gorenjske proge na odseku Ljubljana-Kranj oziroma Naklo. Javna razgrnitev je namreč potekala od 10. junija do 30. avgusta lansko leto, vmes pa so bile štiri javne obravnave. Dokaj burna tudi v kulturnem domu v Medvodah, kjer so se občanom Medvod pridružili tudi krajani sosednje ljubljanske občine. Oblikovali pa sta se tudi dve civilni iniciativi.
Celotno izjavo za javnost obeh civilnih iniciativ si lahko preberete spodaj, več komentarjev pa v prvi popočitniški informativni oddaji.
CI OPŽ – IZJAVA ZA JAVNOST
15.7.2025
DRŽAVA BREZ PREPRIČLJIVIH ARGUMENTOV, STROKOVNIH UTEMELJITEV IN V NASPROTJU Z VELJAVNO ZAKONODAJO ZAVRNILA PRIPOMBE STROKE IN JAVNOSTI
Civilna iniciativa Občanom in okolju prijazna železnica (CI OPŽ) izraža veliko zaskrbljenost ob objavi stališč Ministrstva za naravne vire in prostor (MNVP), ki jih je slednje objavilo v tednu med 16. in 20.6.2025 na svoji spletni strani.Stališča je MNVP oblikovalo skupaj s pobudnikom, Ministrstvom za infrastrukturo (MI), Direktoratom za železnice, žičnice in upravljanje prometa ter investitorjem Direktoratom RS za infrastrukturo,potrdila pa jih je projektna skupina na sestanku 5.6.2025.
Stališča predstavljajo odgovore na pripombe, predloge in pobude, ki so jih v času javne razgrnitve predloga DPN za nadgradnjo železniške proge na odseku Ljubljana−Kranj/Naklo v času med 10.6. do 30.8.2024, pobudniku in investitorju posredovali posamezni državljani kot zainteresirana javnost,državljani povezani v civilni iniciativi OPŽ in OPT, nevladne okoljske organizacije, društva, občine in strokovnjaki posameznih področij.
MNVP je stališča in elektronsko povezavo do dokumenta posredovalo (očitno) le občinam, ki jihpredmetni DPN zadeva, preostalim posameznikom; kot npr. strankam v postopku, javnosti, NVO, civilnim iniciativam, … pa ne! To predstavlja popolno nespoštovanje državljanov in zaobid tako sklepov seje Državnega sveta, kot zaveze ministra Novaka, da bo k pripravi predloga DPN pritegnil in vključil obe civilni iniciativi. CI OPŽ je svoje predloge in pobude podala temeljito, jih vsebinsko in strokovno argumentirala, a je projektna skupina MNVP večino ključnih opozoril pavšalno zavrnila in jih ni upoštevala v nadaljnjem načrtovanju. Uradna stališča vztrajajo pri izbranih trasah, čeprav nekatere bistveno odstopajo od obstoječega železniškega koridorja.
Država (MNVP, MI, projektna skupina, …) soglaša, da:
– Se tranzitni tovorni prometa med Ljubljano – Kranj/Naklo poveča na 150 – 180 vlakovdnevno,
– Se nepovratno in trajno poseže v kmetijska in gozdna zemljišča na območju obravnavanega DPN, med drugim tudi na Sorškem polju, ki je varovano z Uredbo, kot strateško območje za kmetijstvo in pridelavo hrane v RS,
– Trasa železnice poteka skozi gosto poseljena in okoljsko občutljiva območja v občinah Ljubljana, Medvode, Škofja Loka in Kranj,
– Se za potrebe nadgradnje železniške proge Lj-Kr/Naklo poseže v vodovarstveno območje in ogrozi pitno vodo za prebivalce občine Medvode. Celo širše, z nameravanimi posegi se ogrozi tudi podtalne vode na celotnem območju Sorškega polja.
Vse našteto pomeni, da država (MNVP, MI, projektna skupina, …) na široko odpira vrata posegom na vodovarstvena območja in kmetijska zemljišča, kar je v nasprotju z zakonodajo ter zavezam k trajnostnemu prostorskemu načrtovanju.
CI OPŽ je s podpisi več kot 2.000 državljanov predlagala umestitev nove dvotirne mednarodne proge v koridor ob avtocesti. Obstoječi tir se ohrani kot primestna železnica, z več postajami in večjo frekvenco vlakov, kar bi zagotavljalo boljšo dostopnost za potnike in manjši vpliv na okolje. Država je predlog zavrnila kot nesprejemljiv z vidika okolja in ekonomike, pri čemer se sklicuje na sklepe Vlade RS iz let 2018, 2023 in 2024, vsebinsko (z dokumenti) pa odločitve ne pojasni. Nasprotno, pa smo v CI OPŽ podali podrobne in z dokazi podprte pripombe, zato menimo, da projektna skupina in MNVP ravnata v nasprotju z zakonodajo ter zavezami k trajnostnemu prostorskemu načrtovanju, iz razlogov:
Ker niso upoštevni utemeljeni pomisleki glede vpliva na vodne vire. Najbolj je ogroženo območje aktivnega vodnega vira pitne vode za občino Medvode; Svetje I in II, ki ga načrtovani pokriti vkop preseka, pri čemer nadomestni vir pitne vode ni zagotovljen!
Načrtovana trasa trajno in nepovratno uniči več kot 130 ha prvovrstnih kmetijskih zemljišč, kar ogroža preživetje številnih kmetij, Da država ni konkretno opredelila načina izvedbe protihrupne zaščite (zidovi, tuneli), ki naj bi varovala kakovost bivanja v urbanih naseljih in vaseh,
Da ostajajo nepojasnjene in neargumentirane trditve odločevalcev o neprimernosti umestitve železnice v avtocestni koridor, čeprav naj bi od Naklega do Jesenic železnica potekala po trasi, prav v koridorju avtoceste,
Da pripravljavec (niti projektna skupina) več kot očitno ne razume, da je nesmotrno in neekonomsko izvajati na isti trasi tranzitni promet do 200 km/h v kombinaciji s primestnim prometom do 100 km/h,
Da predlagana trasa pomeni vsaj podvojitev tranzitnega tovornega prometa (iz zdajšnjih 45 na 180 tovornih vlakov dnevno), kar bo povzročilo velik hrup, emisije in povečalo tveganje za nesreče v urbanih, gosto naseljenih območjih,
Da se pripravljavec DPN ne zaveda, da gradnja dodatnega tira v obstoječem koridorju pomeni večletno zaprtje proge Ljubljana – Jesenice – d.m., kar bi pomenilo tudi veliko gospodarsko škodo, Da pripravljavec namerno zavaja javnost, ko pravi, da s predlaganim DPN bliža javni železniški potniški promet ljudem, saj v resnici zmanjšuje število potniških postaj in jih oddaljuje od državljanov (potnikov). Z izgradnjo nove, dvotirne hitre proge ob avtocesti bi namreč dosegli, da obstoječo progo spremenimo v primestno in omogočimo dnevnim migrantom hiter dostop v središče Ljubljane. Z železnico ob AC pa bi tudi prestolnica dobila hitro povezavo z letališčem Jožeta Pučnika.
CI OPŽ je od Zavoda RS za varstvo narave (ZRSVN) pridobila uradno izjavo, da ZRSVN ni nikoli izdalnegativnega mnenja o možnosti umestitve železniške proge v avtocestni koridor. Pobudniki DPN se sicer sklicujejo na okoljske in ekonomske razloge, ki naj bi privedli do opustitve te možnosti. A kljub prošnjam, nobena študija finančne upravičenosti te različice in dokumenti, ki bi izkazovali okoljsko neprimernost trase v koridorju AC, do danes še niso bili predstavljeni javnosti! V podanih stališčih tudi ni navedenih nobenih zavez ali konkretnih ukrepov zaščite; npr. država je zavrnila vsebinska in strokovna opozorila CI OPŽ in AAG o negativnih vplivih gradnje ter obratovanja nove trase – hrupu, vibracijah, onesnaževanju zraka in tveganjih za nesreče. Prav tako je šokantno, kako ignorantsko država (projektna skupina) odgovori na predlog, da je potrebno zagotoviti
nadomestni vir pitne vode (Svetje I, II) –Odgovor: »ni predmet tega DPN«!
Takšni arogantni in pavšalni odgovori kažejo na popolno ignoranco države do svojih državljanov. V fazi, kot je bil predlog DPN javnosti predstavljen, bi odgovori MORALI biti strokovno obrazloženi, konkretizirani in dokazani. Tako, kot je na medijski konferenci dne 20.11.2024, v 35.minuti, zagotavljala Ministrica za infrastrukturo. CI OPŽ zato ponovno javno poziva MNVP, MI, projektno skupino (imenovano na predlog ministra) in
vse druge sodelujoče v postopku priprave DPN, naj :
– predstavijo dokumente, ki bi potrjevali, da je ZRSVN nasprotoval izgradnji železniške povezave v AC koridorju,
– da se javno objavi celovita finančna analiza železniške trase v AC koridorju, ki jo pripravljavci DPN večkrat omenjajo, vendar še ni bila razkrita javnosti,
– da se v nadaljevanju postopka zagotovita transparentnost in ponovna vključitev strokovne in širše javnosti v odločanje o umeščanju tega pomembnega infrastrukturnega projekta v prostor,
ter
– da se načrtovana rešitev ponovno preuči na podlagi dejanskih in preverljivih podatkov, ne na osnovi domnev ali netočnih in posplošenih razlag.
CI OPŽ vztraja pri stališču, da mora biti vsak poseg v prostor in okolje vnaprej utemeljen, transparenten in izveden ob upoštevanju ustavnih pravic prebivalcev do zdravega življenjskega okolja, varstva pitne vode, varstva narave in okolja, kulturne dediščine in predvsem, ob spoštovanju in upoštevanju veljavne slovenske zakonodaje in prava EU.
CI OPŽ